Är det såhär det skall vara nu?

Varför kommer tankarna oftast på kvällarna/nätterna? Helst av allt när man inte kan sova?! Det är konstigt egentligen, vet att jag inte är helt ensam om att tänka på kvällar och nätter. När allt lugnar sig, alla sover.. Det är tyst och fridfullt, och helt plötsligt har man tid att smälta alla dagens nya intryck. För ingen dag är ju faktiskt den andra lik och varje dag ger oss något nytt. Vi lär oss mer och mer, så länge vi andas lär vi oss nya saker..

Jag har försökt komma på varför folk är så rädda för människor som inte är som precis just du är. Det är mitt huvudämne idag...

Inte nog med att jag har två bröder som är gravt utvecklingstörda, nu är ju också jag lite handikappad med tanke på min skada. Dock bara tillfälligt, jag tänker mer på människorna som får leva med det här i hela sitt liv...
Jag och pappa var ute och åkte idag, för er som inte förstått än så sitter jag längre sträckor i rullstol. Då jag inte orkar hoppa på kryckorna hela tiden och vill ju trots det komma ut ibland så.
När jag hoppar på kryckorna så accepterar folk mig, men dom tittar.. okej inte tittar, finare ord bara än glor ögonen ur sig. Men när jag sitter i rullstolen ser man att dom gör verkligen allt för att inte ens lägga märke till mig. Folk som tillochmed sett mig innan? Hur kommer det sig? Är vi verkligen så fega och inåtvända människor så vi inte ens kan fråga? Eller varför inte ett litet hej? Eller till mina bröder som pratar ganska mycket, ett svar?
Jag förstår inte vad som är så fruktansvärt farligt med människor som inte beter sig som dig, eller som inte rör sig som du gör eller kanske inte ser ut precis som du gör.. Vi är alla olika, och vi alla har lika mycket rätt att vara här som du.
Du behöver inte vara rädd, bara för att någon är annorlunda så dömmer inte dom dig, så som du dömmer dom.. För dom vet mycket bättre än vad du gör..

Kan inte ni som orkat er igenom detta inlägg nästa gång du ser en person som kanske inte är som du är, hjälpa den personen, visa att du bryr dig, prata om denne pratar med dig? Ja, vad det nu än kan vara.. Bara en liten gest och du kan känna dig mycket stolt sen, och jag blir stolt över dig med!
Eller varför inte, bara ändra ditt tanke sätt? Tänk vad mycket en enda liten tanke kan göra, för det är ju trots allt tanken som räknas eller?

Kommentarer
Postat av: emelina

fin blogg:) besök gärna min:) KRAM<3

2009-08-03 @ 12:34:12
URL: http://elsaemelinasjosten.blogg.se/
Postat av: Petra

vilken fin blogg du har! :) jag förstår vad du menar i ditt inlägg. Min bror är oxå handikappad och folk blir helt underliga när han är i närheten. Men jag tror det bara är rädsla. Folk vet inte hur dom ska bete sig och är rädda att göra bort sig så hellre tittar dom bort och låtsas att dom inte ser.

2009-08-03 @ 12:37:58
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: emelina

sv; hihi:) allt bra? :) KRAM<3

2009-08-03 @ 13:00:36
URL: http://elsaemelinasjosten.blogg.se/
Postat av: emelina

sv; jarrå= helt okey:) hehe KRAM<3

2009-08-03 @ 13:11:42
URL: http://elsaemelinasjosten.blogg.se/
Postat av: Jolin

Detta var ett riktigt bra inlägg, otroligt tänkvärt! Jag håller med dig & vet vad du pratar om fullt ut, då jag också har en utvecklingsstörd bror. Han är världens goaste, men som du säger så vet folk ibland inte riktigt hur dom ska bete sig.

Tack för ett bra & tänkvärt inlägg! :)

2009-08-04 @ 08:52:53
URL: http://jolinm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0